Školská desiata zdravá i pre zúbky

Rok čo rok v septembri sa pre veľkých aj malých školákov začína školské obdobie, ktoré trvá až do prvých dlhších prázdnin, do Vianoc. Školská dochádzka však znamená nielen získavanie nových znalostí a schopností, a, bohužiaľ, aj pravidelné vstávanie a testy, ale tiež každodennú prípravu desiaty. Aby Vaše dieťa zvládlo školský deň so žiarivým úsmevom a sebavedomím, potrebuje veľa energie, a to najmä v priebehu dopoludnia. Orbit Klub Vám teraz poradí, čo by nemalo chýbať v školskej desiate zdravej nielen z hľadiska výživy, ale i pre zuby.

Pokiaľ rovnako ako väčšina českých rodičov nechcete podceniť, čo Vaše dieťa je na desiatu, najlepšie je pripraviť mu jedlo doma. Zdravá desiata by mala byť hlavne vyvážená: kvalitné pečivo zabezpečí dostatok sacharidov, vhodný je kúsok kvalitnej šunky alebo syra ako zdroj bielkovín, nakoniec nesmie chýbať ovocie alebo zelenina pre dostatok vlákniny.

Málokto však vie, že aj desiata plná vitamínov môže detským zúbkom vlastne uškodiť. Ba čo viac, často sa tento problém týka práve tých potravín, o ktorých sa väčšina rodičov domnieva, že sú tie najzdravšie – napríklad lisovaných štiav či citrusov. Pýtate sa, čo je na nich zlé?

Kyslejšie ovocie, akým sú napríklad práve citrusy, sú na jednej strane bohatým zdrojom vitamínu C a ďalších prospešných látok. Avšak na druhej strane spojenie cukrov a kyslého prostredia škodí zubnej sklovine. Cukor je živnou pôdou pre baktérie, ktoré spôsobujú zubný povlak, kyseliny zase ničia samotnú zubnú sklovinu.

Ako si teda ustrážiť  zdravie zubov? Nie, naozaj nie nutné dieťa nútiť, aby si zúbky čistilo v triede alebo na školských toaletách. Pre prípady, kedy je čistenie zubnou kefkou nemožné , odborníci odporúčajú si po každom jedle vypláchnuť ústa čistou vodou, alebo si dať žuvačku bez cukru, ktorá vyrovná pH v ústach. To však nie je jediná výhoda žuvačky bez cukru po každom jedle, teda aj po školskej desiate.

Všetky deti totiž milujú sladkosti. Tie však nepatria medzi práve najzdravšie potraviny. Rodičia ich môžu v určitej miere dovoliť, prípadne cukrovinky nahradiť už zmieneným ovocím. Ďalším riešením je nahradiť sladkosti práve žuvačkou bez cukru. Tá nielen zaženie tieto chute, ale zároveň sa postará aj o zdravé zúbky Vášho dieťaťa.

Preto pribaľte ku každej desiate aj obľúbené žuvačky bez cukru Orbit for Kids. Potešíte tak Vaše dieťa i samých seba. Žuvačky bez cukru zvyšujú tvorbu slín a pH v ústach, čím napomáhajú predchádzať zubnému kazu a umožňujú tak deťom, aby sa mohli sebavedome smiať po celý deň.